Nereye
gidersen git,
bu kent bırakmayacaktır peşini…
Kavafis
Gökdelenlerden
edindiğim deneyim korkuyla karışık hayranlık olmuştur. İzmir’de ilk dikilen gökdelenden kentimi
kuşbakışı seyretmek için inanılmaz bir istek uyanmıştı bende. Ayağımın altında devinen yaşama üstten
bakıyorum. Soluğumu tutmuşum gibi- belki de sahiden öyleydi- içimde ağır bir
boşluk duygusundan başka hiçbir şey hissedemeden bir süre oyalandım. Terasın açıldığı tanımsız çayırlara, sonra
bir ağaç öbeğine, onun ardında, dünyanın eğim yaptığı yerde hareketsiz minyatür
varoşlara, en uzakta da toplaşan bulutların gerisinde mat mavi ve düz bir dağ
sırasına baktım. Çok yüksekteydim, kent çok aşağılarda kalmıştı, o kadar
uzaktaydı ki soluk gökyüzünün ve daha soluk denizin arasında bir soluk nokta
gibi görünüyordu. Hani ova ortasında bir
tepenin üzerine çıkarsınız, bakarsınız da ne tarafa dönseniz aynı sonsuzluğu,
boşluğu yaşarsınız, kendinizi ya uçar ya da bir boşlukta kaybolmuş gibi hissetmeye
başlarsınız ya, işte böylesi bir etki oluştu bende. Mekânımı yitirmiş, boşlukta
kaybolmuş hissimi hiç unutamam. Ah! O mekânı yitirme korkusu insanı sarınca
insan nasıl da tuhaf oluyor. Edebiyatta ise mekân edebiyatın olmazsa olmaz öğelerinden
biri.
Son dönemde keyifle okuduğum yazarlardan Hasan Ali Toptaş, Uykuların Doğusu romanının yazım
sürecini bakın nasıl anlatıyor: Her
zamanki gibi ben yazacağım romanda neleri nasıl anlatacağımı bilmiyordum.
Pusulam yoktu açıkçası, haritam yoktu, planlarım, karakterlerim ve hikâyelerim
yoktu. Bütün bunların metnin içinde metinle birlikte düşünüp metinle birlikte
oluşacağını bildiğim için, o günlerde ben ilk cümleyi arıyordum sadece…”diyor.
Bu satırları okurken başka yazarların yazma sürecini düşündüm. Latife Tekin de tıpkı Hasan Ali Toptaş gibi o
da romanlarını kurgularken her birini tek tek tasarlamadığını, kitap yazmayı
bir proje gibi görmediğini, bir duygululuk hali içinde yazdığını, okumak
istediği bir kitabı yazabilmenin, önce kendisine okutabileceği bir metni
kurmanın anlamını dile getirir. Kimi yazarlar romanlarını önceden kurduklarını,
tüm aşamalarını ve yol ayrımlarını kaydettiklerini, karakterlerini tüm
açıklığıyla oluşturduktan sonra, romanı yazmaya başladıklarını söyler. Bu gibi
yazarlara en iyi örnek olarak Attila İlhan’ı gösterebiliriz örneğin. Kimi
yazarlar da aynı mekân üzerine odaklanırlar. Örneğin Dostoyevski Petersburg’u,
Laurence Durell İskenderiye Dörtlüsü’nde
İskenderiye’yi, Avignon Beşlisi’nde
Avignon’u kendilerine mesken edinmiş yazarlardan. Yazmak uzun bir yolculuk, bir
serüven, bir yürüyüş belki de. Tümüyle kitaptan biz okurlara yansıyan, hem
yazarda hem okurda içselleşen bir yazma ve okuma serüveni. Duyuşlar, sezgiler,
anlamalar, anlamlandırmalarla yüklü bir yolculuk.
Romanın katmanlı yapısına, duygulardan, duyumsamadan söz
ediyoruz da, oluşturulan mekânın ruhundan ve atmosferinden de söz etmemiz
gerekiyor. Bakın, Bir kente
Sanat-Edebiyat Kapısından Girmek adlı denemesinde İsmail Mert Başat
romanlarda mekân öğesine şöyle eğiliyor:
“(…)Paris’i en iyi,
Victor Hugo’nun “Sefiller” i ile kavrayabiliriz. O Paris ki, o günden bugüne kendisine ne
eklese, ne kadar yenilese, tüm bunlar her seferinde Paris’in kendi imgesine,
kendi kültürüne yenik düşmüş ve Paris’in essance’ı, ruhu hep ayakta kalmıştır;
ve “Sefiller” hâlâ, Paris’e girmenin en sağlam kapısıdır. Ya Burgaz’a, onun gizemine, size “hişt. hişt”
diye seslenen büyülü yalnızlığına, ya da balıkçı sohbetlerine takılmış yaşam
parçalarına, Sait Faik’in öykülerinden başkaca bir kapıdan girebilir mi
sanıyorsunuz? Londra’ya geçmişiyle
birlikte bakmanın en verimli rehberlerinden birisi, Dickens değil midir? James Joyce’un Ulysses’i her şeyden önce, bir
Dublin’i koklama, görme, hatta dokunma kılavuzudur. Hart Crane ile New York’u, Bukowski ile Chicago
içindeki “saklı Chicago”yu keşfedebilirsiniz.”
Tarık Dursun K., bir İzmir sevdalısıdır. Gâvur İzmir Güzel İzmir adlı kitabının
önsözü,
İzmir sevgisini iki sözcükle anlatır. “ İzmir, Ah!..” İzmir, Tarık Dursun K.’nın hikâyelerinin mekânıdır. Onun hikâyelerinde İzmir’i sokak sokak yaşarız. İmbatla Dol Kalbim, Ona Sevgimi Söyle, Hasangiller, Kopuk Takımı, Sabah Olmasın, Ömrüm Ömrüm gibi kitaplarında İzmir’de, Alireis Mahallesi’nde, Bostanlıköy’de, Havra Sokağı çevrelerinde geçen ilk gençlik yıllarının anılarıyla bezelidir. Tarık Dursun K.’nın işlek dili, onu kuşağının diğer yazarlarından hemen ayırır. Kahramanlarının sıradan dediğimiz insanlardır. Bu insanların diyalogları o kadar tanıdık gelir ki bize, sanki yanı başımızdadırlar. Kimi Basmane’nin hemen üst taraflarında, Kadifekale’nin eteklerinde bir yerde yaşar, kimi Gültepe taraflarında, kimi Balçova, Narlıdere… Sözgelimi, Hasangiller adlı romanındaki kahramanlar Küçükyalı, Konak, Çankaya ve Kemeraltı sokaklarını arşınlar, Alsancak’ın arka taraflarındaki fabrikalarda çalışan ‘küçük’, sıradan, kendi hallerinde insanlardır. İşsiz kalırlar, iş bulurlar, âşık olurlar, aşklarına karşılık bulamazlar, sevinirler, üzülürler, kendilerine özgü zayıflıklarını utana sıkıla yaşarlar.
İzmir sevgisini iki sözcükle anlatır. “ İzmir, Ah!..” İzmir, Tarık Dursun K.’nın hikâyelerinin mekânıdır. Onun hikâyelerinde İzmir’i sokak sokak yaşarız. İmbatla Dol Kalbim, Ona Sevgimi Söyle, Hasangiller, Kopuk Takımı, Sabah Olmasın, Ömrüm Ömrüm gibi kitaplarında İzmir’de, Alireis Mahallesi’nde, Bostanlıköy’de, Havra Sokağı çevrelerinde geçen ilk gençlik yıllarının anılarıyla bezelidir. Tarık Dursun K.’nın işlek dili, onu kuşağının diğer yazarlarından hemen ayırır. Kahramanlarının sıradan dediğimiz insanlardır. Bu insanların diyalogları o kadar tanıdık gelir ki bize, sanki yanı başımızdadırlar. Kimi Basmane’nin hemen üst taraflarında, Kadifekale’nin eteklerinde bir yerde yaşar, kimi Gültepe taraflarında, kimi Balçova, Narlıdere… Sözgelimi, Hasangiller adlı romanındaki kahramanlar Küçükyalı, Konak, Çankaya ve Kemeraltı sokaklarını arşınlar, Alsancak’ın arka taraflarındaki fabrikalarda çalışan ‘küçük’, sıradan, kendi hallerinde insanlardır. İşsiz kalırlar, iş bulurlar, âşık olurlar, aşklarına karşılık bulamazlar, sevinirler, üzülürler, kendilerine özgü zayıflıklarını utana sıkıla yaşarlar.
Eserlerinde İstanbul semtlerini mekân olarak seçen Sait Faik
ismi İstanbul ile özdeşleşmiştir. Ele aldığı semtleri mekân olarak algılamaz, mekânlarda
yaşayan insanları ağırlar öykü evrenine: Adanın yoksul balıkçıları, Galata
rıhtımındaki hamallar, İstiklal Caddesindeki gazete satan çocuklar, Burgazada’daki
berber çırağı, Mecidiyeköy sırtlarındaki kulübesinde yaşayan Çingene karısı,
kahveci, vapurdan inen yolcular, Gülhane Parkı’nın banklarında uyuyan evsizler
ve serserilere açar dünyasını. Öykü kahramanları değişen ve zorlaşan hayat şartlarına
karşı İstanbul’un bir köşesinde yaşam savaşı sürdürmeye itilmiş kimselerdir.
Tiplerinin çoğu İstanbul’a sonradan gelip yerleşmiş taşralılardır. Istanbul’un
düzenine ayak uydurmaya çalışırlar. Andadolu’dan gelen insanlarımızın bu kentte
verdikleri yaşam mücadelesi onu derinden etkiler. İstanbul’un semtlerine
dağılmış, yerinden, yurdundan kopmak zorunda kalmış bu insanlara karşı büyük
bir sevgi duyar. Saik Faik İstanbul’u, özellikle de Burgaz Adası’nı, Rum
balıkçıları, halktan insanları, denizi, şiirli bir gerçeklilikle anlattır. Kişileri
İstanbul’un yoksul semtlerinde yaşayan, sade ve ihtirastan uzak, orta halli
insanlardır. Kenar mahallelerini, balıkçıları, serserileri, sokak satıcılarını
kendisi ile özdeşleştirerek anlatır. İstanbul semtleri de hikâyenin bir
kahramanı gibi, canlı ve gerçekçi biçimde ele alınır. O’nun İstanbul’u yaşayan
bir kenttir. Beyoğlu her zaman cıvıl cıvıl, şıkır şıkırdır; Beyoğlu’suz
İstanbul düşünülemez. Burgazada denizdir, martıdır, balıktır. Aynı zamanda
hüzündür. Haliç fakirdir. Galata dünyadaki ender köprülerdendir. Üsküdar
namuslu ve fakirdir. İstanbul her an soluk alıp verir. Sait Faik’in İstanbul’u
uzaktan seyredilmez. Yaşayan, nefes alan bir varlıktır. Şehir bizimle beraber
yaşar.
Şehri, yaşayan daha doğrusu şehri şiirinden şiirini de şehrinden çıkaran
ilk şair Yahya Kemal’dir. Onun için İstanbul, sonsuza kadar sevilecek aziz bir
sevgilidir; çünkü ruhsal, estetik ve kültürel olgunluğunu tamamlamış bütün bir
Türk-İslam medeniyetinin birleştiği, hayat bulduğu yerdir. Yahya Kemal’le İstanbul
bir medeniyet şehridir. Tüm kent Türk insanının hafızası, vatanın kolektif
ruhudur. Memleketinin sanatını, kültürünü içinde barındıran bir mekândır. Şiirlerinde Yahya Kemal Beyatlı
için İstanbul azizdir. Bir Başka Tepeden
şiirinde: Sana dün bir tepeden baktım aziz İstanbul/Görmedim gezmediğim,
sevmediğim hiçbir yer./Ömrüm oldukça gönül tahtına keyfince kurul!/Sade bir
semtini sevmek bile bir ömre değer/ mısralarında İstanbul’a olan
hayranlığını dile getirir.
Şehiri doya doya yaşayan bir şair de Orhan Veli’dir. İstanbul’u Dinliyorum şiiri, aynı
zamanda bir iç yaşantının dile dökülmesidir. Şiirdeki özne şehir imgeleri
içinde dolaşır. Orhan Veli’nin İstanbul’u, büyük bir ritme ve enerjiye sahip
olan bir yaşama alanıdır.
1920 – 1950 arasında Türkiye’de toplumun ve tek tek bireylerin mekânsal
algılarını etkileyecek köyden kentte göç dalgası yaşanır. Bu göç beraberinde
yeni simgesel ve imgesel anlamaların oluşmasını sağlayacak önemli değişmeler
getirir; köy ve şehrin birbiriyle daha çok ve daha hızlı tanışması insanların mekânın olgusunu
farklılaştırır. Bütün bu değişmeler, edebiyat dünyasında yeni anlamlar kazanır.
Anadolu ve Anadolu insanı, edebiyatçılar için bir değerdir. Köyünde kendi
halinde yaşarken, tarlasında çalışırken, kentin ihtiyaçlarını karşılarken bir
anlam ifade eder. Ne var ki bu insanlar kalabalıklar halinde ve sırtlarındaki
denkleriyle büyük kentin yolunu tutukları ve hayat tarzını değiştirecek ölçüde
kent hayatına karıştıklarında bir sorun olmaya başlarlar. Bir kent öykücüsü
olan Oktay Akbal’da mekân İstanbul’dur. O da öykülerinde bu değişimden duyduğu
rahatsızlığı dile getirmekten çekinmez. 1930’lu yılların İstanbul’unun sosyal
hayatını, bu kentin geçirdiği değişimi çoğu öykülerinde ele alır. İstanbul Köylüsü’nde kalabalıklaşan
İstanbul şöyle anlatılır:
“İstanbul bir milyondan ikiye,
üçe, dörde çıktı. Anadolu İstanbul’u ele geçirmişti. İster beğenelim, ister
beğenmeyelim, buydu gerçek. Anadolu’yu, Anadolu insanını anlatmak isteyen
yazarların işi kolaylaşmıştı artık. Oraya gitmek gerekli değildi, Anadolu
gelmişti buraya.”
Latife Tekin’in Berci
Kristin Çöp Masalları’nda (1984) anlatının odağına gecekondu romanın mekânını
oluşturur. Alt-kültürün sesini yakaladığı bu anlatının çıkış noktası
“yoksulluk” katmanlı bir biçimde dile gelir. Değişimin ve çözülmenin bir başka
yüzünü yakalar. Şehrin kıyısında, çöp yığınlarının çevresinde, fabrika
atıklarının ortasında doğan yeni bir hayatın; şehrin çöpünün hikâyesidir.
Durmadan esen rüzgâra karşı dayanıksız, her an yerle bir olabilecek gece
kurulan, sabah yıkılan, derme çatma, eğri büğrü, iğreti bir hayatın hikâyesidir.
Yazar kendini şöyle anlatıyor:
“Ben politik çalışmaya
katıldığım dönemde gecekondulara gittim. Kendi benzerlerimle karşılaştım orda,
göçüp gelmiş insanlar, ‘keşke babam bizi bir gecekondu mahallesine getirseydi,
böyle bir yerde daha kolay korunurdum’ diye düşündüm. Gecekondululuk…Bunu ben
bile isteye, politik bir kimlik olarak seçtim(…)Bir kış günü, gecekondularla
kaplı tepelere bakarak yürüyordum, yamaçlarda parlayan çöpleri gördüm,
büyülendim. Ağır büyülenme! Sonradan kendi kendime, bir roman yazmak için
çarpıldığım andı bu dedim. Üşümüştüm, çok soğuktu, soğuktan düş gördüm ve
gördüğüm düş beni düşünülmedik düşüncelere götürdü. Herkesin yıkılıp yerlerine
toplu konutların yapılması gerektiğini söylediği mahalleler bana dehşetli güzel
geldi o an işte. Berci Kristin Çöp Masalları’nı başka türlü yazamazdım.(…)Ben
Gece Dersleri’ni Sevgili Arsız Ölüm’den ayrı düşünemiyorum. İlk üç romanımı aynı
ruh hali içinde yazdım.”
Ormanda Ölüm Yokmuş’ta
Latife Tekin mekân olarak ormanı seçer. Bir masal öğesini (ormanı)
katmanlaştırarak insanın benliğindeki çözümsüzlükleri, sıkışıp kalmışlıkları,
dilsizleşme anlarını, korkuları, sevinçleri ormanda yürüyüş yaparken anlatır.
Ormanda yürüyüş karanlıktan çıkarak insanın ışığa doğru yürümesidir. Aşk
acısıyla ormanda gezinen iki arkadaşın yürüyüşüdür bu. Sevgililerini yitirmiş
bu iki arkadaş soludukları aşk havasını içlerinde taşımak isterler, âşık
olduklarında olduğu gibi. Bir bakıma arzuları aşka tutunmaktır. Aşk tıpkı
ormanda yürümek gibidir. Biraz yönsüzlüktür âşık olmak. İnsan âşık olunca, o bildik, eski yön
duygusunun yerini sonsuz bir ferahlama duygusu alır.
Kafka eserlerinde hangi şehirde, hangi yılda ya da mevsimde
olayların geçtiğini açıkça belirtmez. Buna rağmen ayrıntılı mekân anlatımıyla
okuru olayların içinde hissettirir. 1914 yılında yazdığı, başyapıtlarından biri
sayılan Dava’da Kafka suçluluk öyküsü
anlatır. Adalet yüce ve güçlüdür. Oysa roman kahramanı Josef K. adalet
karşısında güçsüz bir bireydir. Dünyanın sarsılmaz bir adalet mantığı vardır;
kendi başına bırakılmış birey bu güç karşısında boyun eğmek durumundadır.
Otuzuncu yaş gününde Josef K. sabah iki adam tarafından tutuklanır. Dava doğumgünü sabahıyla başlar. Tam bir
yıl sonra, suçlu bulunup ölüm cezası gerçekleşmesiyle roman sona erer. Roman
boyunca Josef K’nın yok oluşunun, yok edilişinin, çiğ gibi, bir ünleme
dönüştüğüne tanık olursunuz. Romanda mekânı oluşturan dava salonudur.
Bakıyorum da, arkası gelecek gibi değil bu yazının.
Düşündükçe edebiyatın dört bucağından mekânlar üşüşüyor yazıya. Ah, tabii Orhan
Pamuk var… Bir İstanbul aşığı olarak tüm kitaplarını İstanbul üzerinden
kurgulamış…
İlhan Berk’in İstanbul’u ise, çok kültürlü, çok inançlı tarihsel bir süreçten
geçerek modernleşmeye uğramış vazgeçilmez bir kaos.
Bir İhsan Oktay Anar var… Günümüzün en benzersiz yapıtlarını
kaleme almış yazarlardan biri… Her öykü için o öykünün dilini yaratan, bu dili
en yaratıcı biçimde kullanan İhsan Oktay Anar, romanlarında genelde 17.yüzyıl
Osmanlı döneminde İstanbul’u anlatmayı seviyor. Daha da var… Var da var… Bitmediği
yerde bir nokta istiyor bu yazı, çaresi yok.
Raşel Rakella Asal
10 Şubat 2011
Kaynakça
İsmail Mert Başat, Gökyüzünden başka sınır yok, Kırmızı
Yayınları, Şubat 2008
Dr. Osman Gündüz, Oktay Akbal’ın Öykücülüğü, Akçağ
yayınları, 2003
Feridun Andaç, Latife Tekin ile “Ormanda Ölüm Yokmuş” Üzerine,
Varlık yayınları, Ocak 2002
Aydoğan Yavaşlı, 80
Yaşında Bir Hemşeri, Tarık Dursun K. Üzerine- Cumhuriyet gazetesi, Ege Eki,
25 Ocak 2011
Konur Ertop, Öykümüzün
Büyük Ustası- Sait Faik üzerine -11 Mayıs 2004 Salı, Cumhuriyet gazetesi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder